Wat is Nordic Walking

De oorsprong van nordic walking ligt in Finland, waar crosscountryskiërs met deze vorm van nordic walking als trainingsmethode hun conditie in de zomer op peil hielden. Nordicwalking lijkt op sportief wandelen maar dan met twee speciaal ontwikkelde stokken, poles genaamd. Door het gebruik van deze poles worden alle spiergroepen intensiever gebruikt met name de strekspieren, zoals de schouder, arm en bovenrugspieren . Deze spieren zijn onder meer belangrijk voor een goede houding. U gebruikt bij nordicwalking veel meer energie dan bij sportief wandelen, terwijl u dat niet als zodanig ervaart. Het is dus een zeer effectieve vorm van wandelen. Nordic walking lijkt gemakkelijk, maar het is belangrijk om de juiste techniek te hanteren om blessures te voorkomen. Daarvoor kunt u het beste een beginnerscursus volgen bij een gediplomeerd instructrice.

Wat zijn de voordelen?

  • U heeft zo’n 30-40% meer energieverbruik dan bij sportief wandelen
  • U verbruikt 400 kcal per uur (280 bij gewoon wandelen)
  • Het bewegingsapparaat wordt tot 30% minder belast en is dus goed bij knie, heup en rugklachten
  • Nek, schouders en bovenrug worden actief bij het wandelen betrokken en versterkt
  • 90% van de spieren wordt gebruikt
  • Meer stabiliteit en balans
  • De algehele conditie wordt beter
  • Werkt stress verminderend
  • Verminderd overgewicht